Metoda Reagowania Całym Ciałem
(TPR)
Metoda
Reagowania Całym Ciałem (TPR
- Total Physical Response), szczególnie ważna przy nauczaniu
małych dzieci, opiera się na rozumieniu i wykonywaniu instrukcji nauczyciela.
Uczniowie nie muszą utrzymać werbalnego kontaktu z nauczycielem, a sprawdzianem
zrozumienia poleceń nauczyciela jest wykonanie czynności. Jest to skuteczna metoda
nauczania dzieci, dzięki zaangażowaniu ich w zajęcia ruchowe, motywowaniu do
uważnego słuchania oraz respektowaniu ich prawa do okresu ciszy. Kolejnym
oczekiwanym etapem jest gotowość dzieci do wydawania poleceń swoim kolegom i
koleżankom.
Metoda komunikacyjna
W podejściu komunikacyjnym w nauczaniu podkreśla
się priorytetową rolę umiejętności porozumiewania się, a więc umiejętności
używania języka w kontekście społecznym. Celem nauczania i uczenia się języka
angielskiego nie jest tylko poznanie struktur językowych oraz słów, ale wymiana
informacji między ludźmi. Metoda komunikacyjna (communicative
method) wykorzystywana w nauczaniu przedszkolnym opiera się
na stworzeniu luki informacyjnej (information
gap) i zasadzie celowego działania. Aby zaspokoić swoją
ciekawość i zdobyć potrzebną informację, uczniowie przekazują sobie nawzajem
brakujące elementy całości. Komunikacja jest ważniejsza niż poprawność
wypowiedzi. Sytuacje komunikacyjne są umiejscowione w kontekście dostosowanym
do zainteresowań i potrzeb dzieci oraz są przystosowane do ich możliwości
intelektualnych i emocjonalnych. Ważne jest również, aby zachowana została
autentyczność i naturalność używanego języka. Punktem wyjścia opracowywanych
programów nauczania są funkcje i sytuacje komunikacyjne, a nie struktury
językowe. Nauczyciel zachęca uczniów do podejmowania prób twórczej językowej
zabawy. Pojęcie błędu językowego jest znacznie zmodyfikowane - błąd traktowany
jest jako nieodłączny element uczenia się, cecha charakterystyczna interjęzyka
tworzonego przez dziecko. W taki sposób respektujemy prawo dziecka do błędu.
Metoda audiolingwalna
W
przeciwieństwie do metody komunikacyjnej metoda
audiolingwalna (audiolingual
method) główny
nacisk kładzie na poprawne powtarzanie słów i fraz językowych za wzorem
(nagraniem lub nauczycielem) chórem i/lub indywidualnie. Korekta błędów
następuje natychmiast po zakończeniu ćwiczenia. Wydawałoby się, że powinna to
być efektywna metoda, ponieważ nie wymaga umiejętności czytania lub
zapisywania. Podkreśla się również łatwość, z jaką dzieci imitują model oraz
podobieństwo do metody naturalnej przyswajania języka ojczystego. Niestety mali
uczniowie szybko są znużeni, jeśli powtarzanie jest zbyt długie i monotonne.
Dodatkowym problemem jest nierozumienie przez dzieci celu wielokrotnego
powtarzania. Techniki używane w ramach metody audiolingwalnej powinny być
znacznie urozmaicone i zaskakiwać dzieci, np. nauczyciel, powtarzając, może
zmieniać barwę, modulację lub natężenie głosu.
Metoda audiowizualna
Metoda
audiowizualna (audiovisual
method) wykorzystuje
dźwięk (nagranie) w połączeniu z ilustracją. Jest bardziej atrakcyjna dla
dzieci dzięki wykorzystaniu różnych bodźców. Podobnie jak w wypadku metody
audiolingwalnej jej przydatność w nauczaniu dzieci zależy od atrakcyjności
stosowanych technik i materiałów. Metoda ta daje możliwość użycia dźwięku i
obrazu jednocześnie lub osobno w zależności od planowanego przez nauczyciela
celu zadania. Łączenie obrazków i kart słownych na tablicy może być
przeprowadzone jako zadanie dla poszczególnych uczniów lub gra drużynowa.
Wybrane obrazki mogą stanowić podstawę do układania zdań i opowiadań. Im
większa różnorodność, tym silniejsza motywacja uczniów.
Procedury
typowe dla wychowania przedszkolnego
Bez
względu na podejście metodyczne i wybór konkretnej metody nauczania istotne
jest zastosowanie takich sposobów pracy z dziećmi wykorzystywanych w nauczaniu
przedszkolnym, jakie pomagają im zrozumieć, przyswoić i zapamiętać nowe słowa i
zwroty. W doborze aktywności służących nauce języka kierujemy się zasadami
programowania neurolingwistycznego (neuro-linguistic
programming, NLP), dzięki
którym można stworzyć dzieciom warunki nauki najbardziej odpowiadające ich
preferencjom oraz kształtujące ich własny sposób kontaktu z językiem angielskim.
Podczas nauki języka w tej grupie wiekowej szczególnie istotne jest
zaangażowanie wszystkich zmysłów dziecka, jego odczuć, respektowanie jego
potrzeby ruchu i sprawdzenia swoich umiejętności.
Nauka poprzez zabawę
Gry
i zabawy (games)
stanowią
podstawową formę nauki. Dzieci przyswajają nowa wiedzę poprzez zabawę, która
jest dla nich najbardziej naturalnym rodzajem aktywności. Gry i zabawy językowe
stymulują i motywują małych uczniów, przywołują pozytywne skojarzenia i
pomagają kreować atmosferę sprzyjającą uczeniu się. Ponadto formy zabawowe
aktywizują dziecko w sposób całościowy. Nauka wymaga zaangażowania ruchowego
oraz udziału wielu zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, węchu, a nawet smaku, czyli
spełniony jest postulat nauczania
wielozmysłowego (multisensory
teaching). Zanim
jednak nauczyciel wybierze zabawę lub grę, musi krytycznie ocenić jej
przydatność i związane z nią korzyści językowe, poznawcze oraz społeczne, np.
czy dzieci faktycznie będą używać języka angielskiego, czy potrafią zrozumieć
dokładnie zasady gry, czy formy interakcji sprzyjają rozwijaniu umiejętności
pracy w zespole.
Wykorzystanie piosenek i
rymowanek
Wprowadzając
piosenki i
rymowanki (songs,
chants and rhymes), wykorzystuje
się naturalne predyspozycje dzieci do przyswajania języka, czyli umiejętność
imitacji, dobrą pamięć krótkotrwałą oraz działanie przez analogię. Piosenki i
rymowanki zwykle zawierają powtarzający się element, np. refren. Zapamiętywaniu
sprzyja melodia, rytm, rym oraz często towarzyszący piosence ruch. Zachęcamy
dzieci nie tylko do powtarzania, ale również do tworzenia nowych piosenek i
rymowanek. Ponadto śpiewanie tradycyjnych anglojęzycznych piosenek lub/i
wyklaskiwanie ich rytmu umożliwia dzieciom kształcenie wrażliwości muzycznej
oraz rozwijanie kompetencji interkulturowej.
Wykorzystanie tekstów
narracyjnych
W
nauczaniu dzieci od dawna stosuje się metody związane z narracją (storytelling). Walory dydaktyczne narracji
obejmują elementy typowo językowe, np. regularnie i rytmicznie powtarzające
się
słowa, zwroty lub struktury oraz ich sugestywną kontekstualizację i
wizualizację. Przewidywalność powtórzeń wpływa na poczucie bezpieczeństwa
uczniów. Pozytywne skojarzenia związane z opowiadaniem i czytaniem historyjek
wprowadzają specyficzną, przyjemną atmosferę nauki. Bardzo istotne są kryteria
doboru opowiadań, które powinny „dorastać" razem z dziećmi i wnosić
moralizujące wartości typowe dla bajek i niesamowite wytwory wyobraźni typowe
dla świata fantazji.
Wykorzystanie dramy
Innym
popularnym sposobem pracy w przedszkolu jest drama (drama techniques), czyli improwizacje, odgrywanie w
różnych sytuacjach ról, scenek oraz przedstawień. Korzyści dotyczą nie tylko
sfery językowej, utrwalania nowego słownictwa i struktur językowych w nowym
kontekście oraz kształtowania kompetencji komunikacyjnej, ale również sfery
emocjonalnej i społecznej ucznia. Techniki dramowe umożliwiają pracę nad
wyraźną artykulacją dźwięków oraz ekspresją werbalną i niewerbalną. Ponadto
rozwijają wyobraźnię artystyczną dziecka oraz uwrażliwiają je na tekst literacki,
odpowiednią scenografię i oprawę muzyczną przedstawień. Drama sprzyja pracy nad
pokonaniem barier emocjonalnych, np. nieśmiałości, niskiej samooceny oraz
promuje między dziećmi współpracę, a nie współzawodnictwo..
Zajęcia plastyczne
Zajęcia
plastyczne (arts
and craft activities) zarówno
wspomagają nauczanie języka angielskiego, rozwijają umiejętności społeczne
dzieci, jak i kształtują ich wrażliwość estetyczną. Ponadto umożliwiają
rozwinięcie umiejętności psychomotorycznych.
Wycinanie,
rysowanie, kolorowanie, wyklejanie, lepienie, modelowanie pozwalają utrwalać
poznane słowa i struktury językowe. Kolejnym etapem jest umożliwienie dzieciom
wyrażenia w artystyczny sposób informacji o sobie. Ważnym elementem jest
możliwość ekspozycji prac dzieci w formie plakatu. Twórcze prace plastyczne
stymulują dzieci do ich omawiania i mówienia o sobie samych. Dzieci mogą
wykonywać zadania plastyczne indywidualnie lub w zespołach, a nauczyciel,
monitorując ich pracę, ma możliwość nawiązania kontaktu z poszczególnymi
uczniami, udziela wyjaśnień i zachęca do używania języka angielskiego. Jest to
jeden ze sposobów realizowania zasady nauki poprzez celowe, sensowne działanie.
Projekty językowe w nauczaniu
języka angielskiego
Projekt
- według Helm i Katz (2003) - to pogłębione działanie badawcze inicjowane przez
dzieci lub nauczyciela, a jego celem jest szukanie odpowiedzi na pytania
uczniów. Chociaż nadrzędnym celem projektów
językowych (project
work) jest
utrwalanie i zastosowanie wcześniej poznanych słów i struktur, nie można
pominąć korzyści poznawczych i społeczno-emocjonalnych wynikających z
zastosowania pracy projektowej.
Projekty dają możliwość integrowania programu
nauczania języka angielskiego z programem realizowanym w ramach wychowania
przedszkolnego. Stwarzają też doskonałą okazję do kształtowania umiejętności
współdziałania. Niewątpliwie warto zaprezentować efekty pracy projektowej innym
grupom oraz rodzicom.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz